perjantai 12. kesäkuuta 2009

AIG pyrkii laajenemaan Suomessa

Lapsi on luonnostaan utelias ja kokeileva. Jo tämän vuoksi uusi Lapsen LisäTurva -vakuutus on paikallaan.

Näin vakuutusyhtiö AIG kampanjoi. Koskaan aiemmin en ole huomannut AIG:n lähestyneen vakuutusasioissa. Firma on arkielämän puolelta tuttu vain Manchester Unitedin (entisenä)paitasponsorina.

USA:n valtion tuella siis vakuutusyhtiö lähtee valtaamaan uutta markkinaa toisella puolella maailmaa. Tämä on huolestuttava esimerkki valtion tukien kilpailua vääristävästä vaikutuksesta. Mitähän mieltä If tai Tapiola on tästä markkinoinnista? Ovatko vakuutusten hinnat sillä tasolla, että kannattava toiminta on mahdollista vai luotetaanko siihen, että tarvittaessa USA:n valtionvarainministeriö antaa lisää tukea? Mitä mieltä amerikkalainen veronmaksaja olisi, jos tietäisi valtion omistaman ja 200 miljardia dollaria nielleen vakuutusyhtiön lähtevän ottamaan lisää riskiä uusille markkinoille?

Käsittämätöntä ja pelottavaa toimintaa. Yhtiön liiketoimintamallin osoittautuessa epäonnistuneeksi, olisi luonnollista alkaa supistaa toimintoja ja pienentää riskejä. Nyt samat johtajat laajentavat entiseltä pohjalta toimintaa ja ottavat lisää riskejä. Eikö liikemaailmassa jo lopulta ymmärretä realiteetteja? Entisenkokoista kuplaa ei yksinkertaisesti pystytä puhaltamaan uudelleen täyteen ja looginen toimintatapa olisi sopeuttaa kapasiteetti vallitsevaan kysyntään.

1 kommentti:

Mari kirjoitti...

Mielenkiintoinen pointti asiaan, kun minulle juuri soitettiin kyseisestä yhtiöstä kaupaten lapsille lisäturvaa. Reilulla kolmellakympillä kuussa saisi esimerkiksi nilkan murtumisesta pyöräilyonnettomuudessa kertakorvauksena 1500€. Puhelinmyynnissä on se vika, ettei minulla ole samanaikaisesti saatavilla muiden vakuutusyhtiöiden tarjouksia, enkä mitään summia ulkoa muista. Valitettavasti ystävällinen myyjätär nyt jäi ilman bonuksia:(